آسیب قلبی در بیماران COVID-19 بستری شده شایع است و با خطر مرگ و میر بیشتر ارتباط دارد

8  ژوئن 2020- محققان دانشکده ی پزشکی Icahn دریافتند که آسیب میوکارد (آسیب قلبی) در بین بیماران بستری در COVID-19 شایع است و با خطر بالاتر مرگ و میر همراه است. به طور خاص، یک آسیب جدی میوکارد می تواند خطر مرگ را سه برابر افزایش دهد. این نتایج در شماره 5 ژوئن ژورنال کالج قلب و عروق آمریکا منتشر شد.

دکتر Anu Lala ، رهبر این تحقیق و استادیار قلب و عروق در دانشکده پزشکی Icahn ، گفت: در مورد چگونگی تأثیر COVID-19 بر قلب و رگ های خونی و با چه فرکانسی، گمانه زنی های زیادی شده است. مطالعه ی مشاهده ای ما ممکن است به روشن شدن این موضوع کمک کند. ما دریافتیم که سطح تروپونین در 36 درصد از بیمارانی که با COVID-19 در بیمارستان بستری شده اند، افزایش یافته است؛ که نشان دهنده ی آسیب قلبی است و این افراد در معرض خطر بیشتری برای مرگ قرار دارند. این یافته ها، که مطابق با گزارشات منتشر شده در چین و اروپا است، برای پزشکان مهم است. اگر بیماران مبتلا به COVID-19 مثبت وارد اورژانس شوند و نتایج آزمایش اولیه آنها نشان دهد که سطح تروپونین در خون آنها بالا رفته است، پزشکان ممکن است بتوانند این بیماران را بهتر تریاژ کرده و از نزدیک مراقب آنها باشند، اما این همچنان یک فرضیه ی قابل آزمایش است.

تیمی از محققان به تجزیه و تحلیل سوابق الکترونیکی سلامت تقریباً 3000 بیمار بالغ پرداختند. ابتلای این افراد به COVID-19 تایید و آنها در فاصله ی 27 فوریه تا 12 آوریل 2020 در 5 بیمارستان شهر نیویورک مرتبط با سیستم بهداشت Mount Sinai بستری شده بودند. میانگین سنی بیماران مورد بررسی 66 سال و تقریبا 60 درصد آنها مرد بودند. یک چهارم از کل بیماران خود را آمریکایی آفریقایی، و 27 درصد خودشان را اسپانیایی یا لاتین معرفی کرده بودند. تقریباً 25 درصد از بیماران سابقه بیماری قلبی (از جمله بیماری عروق کرونر، فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی) و تقریباً 25 درصد از آنها دارای عوامل خطر بیماری قلبی عروقی (از جمله دیابت یا فشار خون بالا) بودند.

محققان دریافتند که 36 درصد بیماران مبتلا به COVID-19 بستری شده دارای ضایعه قلبی بوده اند. برای کسانی که آسیب قابل توجهی داشتند، خطر مرگ سه برابر بیشتر از بیماران مبتلا به COVID-19 بدون آسیب قلبی بود.

برای به دست آوردن این اطلاعات، محققان روی سطح تروپونین( پروتئین هایی که هنگام آسیب عضله قلب آزاد می شوند) و نتایج این بیماران تمرکز کردند. سطوح بالاتر تروپونین به معنای آسیب بیشتر به عضله ی قلب است. از تمام بیماران در طی 24 ساعت از زمان بستری آزمایش خون گرفته شد و در سه گروه بر اساس مقدار تروپونین موجود در خونشان طبقه بندی شدند: 64 درصد در محدوده طبیعی (بین صفر تا 0.03 نانوگرم در میلی لیتر) ، 17 درصد افزایش خفیف (بین 1 تا سه برابر حد بالایی نرمال ، یا بیش از 0.03 تا 0.09 نانوگرم در میلی لیتر) و 19 درصد افزایش شدید(بیش از سه برابر حد بالایی نرمال، یا بیش از 0.09 نانوگرم در میلی لیتر) . سطح بالاتر تروپونین در میان بیمارانی با سن بالای 70 سال و کسانی که از قبل به بیماریهای دیگر از جمله دیابت، فشار خون بالا ، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری عروق کرونر و نارسایی قلبی مبتلا بودند، شایع تر بود. محققان در تجزیه و تحلیل خود این عوامل را تنظیم کردند.

سپس آنها خطر مرگ را پس از تعدیل عواملی، از جمله سن، جنس، شاخص توده بدنی، تاریخچه بیماری های قلبی عروقی، داروها و بیماری در هنگام بستری در بیمارستان، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند احتمال مرخص شدن از بیمارستان حتی برای بیمارانی با اشکال خفیف تر آسیب دیدگی میوکارد کم است و خطر مرگ در این افراد 75 درصد بیشتر از بیمارانی با سطح طبیعی تروپونین است. خطر مرگ در بیمارانی با غلظت بالاتر تروپونین، سه برابر بیشتر از بیمارانی با سطح طبیعی تروپونین بود. علاوه بر این، پس از تنظیم نتایج برای عوامل مرتبط از جمله بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون بالا، مشخص گردید که سطح تروپونین به طور مستقل با خطر مرگ ارتباط دارد. به طور خاص، به نظر می رسد آسیب قلبی شاخص مهمتری در پیش بینی خطر مرگ نسبت به "سابقه بیماری قلبی" است.

این مطالعه نتیجه گیری می کند که آسیب میوکارد در بین بیماران بستری شده با COVID -19 شایع است اما بیشتر اوقات خفیف است و با افزایش اندک سطح تروپونین همراه است. دکتر Lala توضیح داد: علیرغم پایین بودن سطوح تروپونین، حتی مقدار اندکی آسیب به عضله ی قلب می تواند با افزایش قابل توجه خطر مرگ مرتبط باشد و احتمال وجود آسیب میوکارد در بیماران کووید مثبت با سابقه بیماریهای قلبی عروقی در مقایسه با بیماران فاقد سابقه ی بیماریهای قلبی، بیشتر است.

پرفسور والنتین فاستر، نویسنده ارشد این مقاله و مدیر بخش قلب و رئیس پزشکان عمومی بیمارستان  Mount Sinai، گفت: آسیب دیدگی میوکارد در بیماران مبتلا به COVID-19 مکررا گزارش شده است، اما سوال این است که علت اصلی آن چیست؟ آیا این آسیب ناشی از اثر مستقیم ویروس به میوکارد است، یا این یک اثر غیرمستقیم ناشی از طوفان سیتوکین بر میوکارد است یا یک پروکواگولانت باعث ایجاد ایسکمی ترومبوتیک کرونر شده است؟ اینها سؤالاتی هستند که باید در مطالعات بعدی به آنها توجه شود. علاوه بر این، اکنون باید بیماران مبتلا به COVID-19 با صدمات قلبی را دنبال کنیم تا اطلاعات بیشتری در مورد عواقب آن بدست آوریم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200608/Heart-damage-among-hospitalized-COVID-19-patients-linked-to-higher-risk-of-mortality-Heart-damage-among-hospitalized-COVID-19-patients-linked-to-higher-risk-of-mortality.aspx